Thursday, March 15, 2012
Tạo dáng cho trái cây
Ứng dụng này cực kỳ thú vị. Nếu được kết hợp với in 3D thì trên nguyên tắc có thể tạo bất cứ hình dáng gì cho trái cây.
10 excellent tips & tutorials on 3D printing
Via Ponoko's Blog
So you’ve seen the famous wrench video, you’ve got yourself a 3D design program, and you’re ready to try out 3D printing.
Here are 10 tips & tutorials — from decisions to make before you start to critical considerations about your design to fun stuff with materials — to help you dive into making your own stuff 3D printing!
1. Strength guidelines of 3D printing materials
You need to pick a material before you start designing, so you can take the benefits and limitations of each material into consideration as you design. This strength guideline depicts what proportions are suitable for which materials.
2. What does wall thickness mean, and how do I get it right?
This is one of *the* most important things for getting a successful 3D print. This post explains how to determine the minimum wall thickness you’ll need to get a sturdy result.
3. Creating watertight meshes
It is important to create watertight meshes in your design, so that it is clear to the 3D printer what is the “inside” (which needs to be made up of 3D print material) and what is the “outside”. In short, ‘watertight mesh’ means that there are no holes, cracks or missing features on the mesh.
4. Hollowing out your design to reduce the cost of 3D printing
Hollow objects are a great way to save on the cost of your part, as well as reducing weight which means cheaper shipping. This example shows howhollowing out the design decreased the cost of production by a 62%!!
5. Optimizing your 3D design file for lower costs
For more tips on getting the best price on your 3D printing order, check out these tips from our in-house 3D printing pros.
6. Converting a DAE into an STL to check for errors
Uploading a DAE file can sometimes give you messy mesh errors, or a too small or too large error because of meshes that are not quite right. This tutorial shows you how to convert a DAE file into an STL file to check and fix errors with internal geometry.
7. How to design 3D printed pin hinges, no assembly required!
This is a cool tutorial that shows you how to design 3D printed hinges that are completely intact with no assembly required — something not possible without 3D printing!
8. Getting the best results from 3D printed Glazed Ceramic
Ceramic is one of the most exciting materials for 3D printing. But there’s a lot to think about when using this material. This post tells you how to get the best results with 3D printed Glazed Ceramic.
9. Coloring your 3D printed plastic design with RIT fabric dye
You don’t have to print in color to have a colored 3D printed design. This fun, post-production tutorial shows you how to dye your 3D printed white plastic designs with RIT fabric dye.
10. Rich’s top ten list of stuff-ups in 3D printing
When it comes to 3D printing, you probably won’t get it right the first time. But take a look at this list from our 3DP guru Richard on the top ten stuff-ups in 3D printing and you might save yourself some costly and frustrating mistakes.
15/03/2012
Dùng máy in để chế tạo thử nghiệm thiết bị lọc nước cho các dự án nhân đạo : tổ chức nhân đạo IHPO được thành lập và tổ chức hoạt động chủ yếu bởi sinh viên của trường Auburn University. IHPO đã sử dụng máy in 3D giá thấp Thing-o-matic để chế tạo thử nghiệm máy lọc nước tinh khiết với mục đích cung cấp cho các vùng thiếu nước sạch nghiêm trọng ở những quốc gia đang phát triển. Điều này chứng tỏ công nghệ in 3D - đặc biệt khi giá thành các máy in 3D giảm đến mức chấp nhận được với rộng rãi người dùng - thực sự đang khai phá tiềm năng sách tạo cực lớn của con người. Chúng giúp tạo nên các sản phẩm có độ phức tạp rất cao một cách dể dàng và linh hoạt với chi phí cực thấp.
Máy in 3D trong nhà trường : một trường trung học ở Hà Lan đang thử nghiệm giới thiệu máy in 3D đến học sinh. Khác hẳn với các công nghệ gia công khác như CNC, công nghệ in 3D rất thân thiện với môi trường sử dụng do có tính an toàn cao và sạch sẽ, là những đặc điểm giúp cho việc sử dụng trong lớp học trở nên dể dàng. Còn đây là các trường khác cũng đang thử nghiệm công nghệ in 3D: Baltimore high school (Mỹ), Clevedon school (Anh), Chico high school (Mỹ).
Bưu điện kiêm làm dịch vụ in 3D : có lẻ chủ nhân của bưu cục này là dân đam mê công nghệ!
Máy in 3D trong nhà trường : một trường trung học ở Hà Lan đang thử nghiệm giới thiệu máy in 3D đến học sinh. Khác hẳn với các công nghệ gia công khác như CNC, công nghệ in 3D rất thân thiện với môi trường sử dụng do có tính an toàn cao và sạch sẽ, là những đặc điểm giúp cho việc sử dụng trong lớp học trở nên dể dàng. Còn đây là các trường khác cũng đang thử nghiệm công nghệ in 3D: Baltimore high school (Mỹ), Clevedon school (Anh), Chico high school (Mỹ).
Bưu điện kiêm làm dịch vụ in 3D : có lẻ chủ nhân của bưu cục này là dân đam mê công nghệ!
Wednesday, March 14, 2012
Đặc tính của thiết kế
Bên dưới là một bài rất hay bàn về một số đặc tính của thiết kế sản phẩm. Thiết kế là một lĩnh vực có tiềm năng cực lớn trong việc ứng dụng công nghệ in 3D để tạo ra các mẫu thiết kế một cách nhanh chóng và hiệu quả. Tuy đây là một ngành chuyên biệt, có đào tạo bài bản nhưng những kiến thức về thiết kế thì có lẽ ai yêu thích tạo ra cái mới, hữu dụng trong cuộc sống đều thực sự quan tâm.
Via Core77
---------------------
About Steve Baty
Steve Baty is a co-Founder and Principal at Sydney-based design strategy and innovation studio, Meld Studios; President of IxDA; and is passionate about the use of design-centric approaches to solving complex problems in business, government and society. Follow him on Twitter @DocBaty
Via Core77
---------------------
The Character of Design
By Steve Baty
Without an understanding of the underlying characteristics of Design, we restrict our ability to improvise and innovate the processes and methods we use to undertake our work as designers. A lack of discourse about Design quickly leads to stagnation, unless external sources provide a transformative—evolutionary or revolutionary—influence. It is a sign of a lack of reflection, self-awareness and critical analysis.
As designers looking to improve our Design work, such reflection plays an important role, for it allows us to look at several facets of Design at once:
» Quality of execution of our process and methods
» Appropriateness of the process and methods to the challenge at hand
» Success of our designs
» Appropriateness of the process and methods to the challenge at hand
» Success of our designs
Project post-mortems tend to look at the first of these two; our customers (or lack) tell us the third. But in order to understand and answer questions of appropriateness, we must first understand the intent of a Design process and the methods therein. What is often discussed are the variants of overall process or variants of the individual methods. An articulation of the pros and cons of these variations focuses on a range of attributes such as efficiency or productivity, but rarely evaluates how the process or method satisfies the intent of the design activity. This omission is due to the fact that the intellectual discourse of design spends little time on articulating a deconstruction of the design process with respect to its intent, and instead looks primarily at its component tasks or methods. That intent is a realization of the characteristics of Design as a means of understanding and solving problems.
Intent
The basic intent of a design activity is the creation of some 'thing,' the specifics of which depend entirely on the problem being addressed. That 'thing' begins as an idea; it is extended, detailed, tested and refined.
There are, then, several different considerations in operation during the design activity. The first is the origin of the idea or ideas, so as to maximise our chances of success. But more ideas do not immediately or necessarily lead to success. There is, then, the desire for many different ideas to be generated; a method by which these are evaluated and methods by which these are developed, refined and ultimately delivered.
A second consideration is that the refinement of ideas be directed. And directed towards the solution of the identified problem.
Thirdly, there is the question of from whence such ideas are born. What are the triggers, the seeds and the form of each.
Finally, there is the question of how it is we arrive at our understandingof the problem we are serving. And how that understanding is both articulated and shared.
And so, in an attempt to address the various considerations, the design process seeks to:
» Understand the problem to generate and evaluate ideas
» Realise the best ideas from those generated
» Communicate a shared understanding of the problem, the solution and the process.
» Realise the best ideas from those generated
» Communicate a shared understanding of the problem, the solution and the process.
Understanding the Problem
At its heart, design seeks to purposefully improve the lot of some segment of humanity through the enablement or improvement of some human endeavour. To understand the gap or the current shortcomings of that human endeavour design undertakes direct, primary research with our 'target' segment—along with whatever secondary to tertiary research is appropriate. More importantly, and philosophically, design seeks such understanding from the perspective of the people engaged in the end result—our target a.k.a. the people we are attempting to help.
Our tool here, and the vehicle for such understanding, is empathy. Empathy should be employed with eyes wide open to our surroundings, and the broader activity or purpose within which our 'problem' resides. From this vantage we have access to culture, personal motivation, meaning and significance. We can see why someone chooses to do a thing and why they choose not to.
We have one more significant vehicle at our disposal in our efforts to understand the problem: a deconstructed worldview through which the designer identifies and critically appraises each constraint, real or perceived, within the problem area. This combination of empathy and deconstruction allow for a third vehicle or tool: that of reframing. Reframing a problem is the path through which we ask the question: "What problem are we really solving?"
All designers have the potential for hubris and arrogance that comes with the belief that we have answers to questions others don't; an arrogance borne of being correct some of the time and asking questions that most others don't think to ask. But the reality is that we can be wrong—wildly wrong—and we need self-awareness of this tendency. To temper this arrogance we involve a broad cross-section of people into the process of understanding the problem: people like customers and non-customers, the people who help them make decisions and the people within our organisation that make the products and services they purchase. Although it is ultimately our role to appropriately frame the problem, by engaging these people in the process of understanding, we increase our chances of success dramatically.
Generating & Evaluating Ideas
There is a critical step the designer must take in order to move from an understanding of the problem to a design idea. In many respects, analysis is crucial to realizing the value of our research since good analysis can salvage something from bad research, but the converse is not so true.
Analysis has many component techniques from deconstruction to abstraction and generalization. These provide us with tools to collate individual observations into more and more generalized knowledge about people and to identify patterns within our data. During our research our aim is to learn as much as we can about the problem area. We capture photographs, stories, facts and trends. We dissect the foundations of the status quo and ask "Why?" and "What if?".
This process of deconstruction provides the raw materials with which the designer works, not in form, but concept.
During this process of understanding we are able to say, explicitly, two things:
1. I saw this
2. I know this
1. I saw this
2. I know this
Together these provide an insight, a window of understanding into the problem. To this insight we can add a broad trend or design pattern, something that shapes our reaction to the world around us. Insight and pattern provide the spark for an idea. This is the process of synthesis, the act of joining two disconnected concepts or facts. With synthesis we have the generative engine of design. But if there is a strength and power to design, then it lies in the leap taken during synthesis. This leap can be shown and understood in hindsight, but not seen beforehand. Thisabductive thought process is the means by which the designer generates disruptive ideas.
The beauty of ideas is that they are a never-ending resource. With time and energy we can come up with an endless supply of them. When we capture many ideas, our emotional attachment to each is thereby diminished. This is an important characteristic of design: it allows the designer to more meaningfully and objectively assess the value of each idea. The designer not only generates a multitude of ideas, they maintain those ideas for the extent to which they demonstrate value. The multiplicity of the designer's approach allows them to be more exhaustive without sacrificing time. It is this characteristic of design, rather than iteration, that truly to leads to success.
With experience and practice designers can generate more ideas, more quickly, and of higher quality. Even so, not all ideas are good; some don't achieve the objectives for the solution. The designer has three methods at their disposal for evaluating the quality of an idea:
i) self-evaluation
ii) critique/review by others
iii) testing and evaluation by the target end 'customer'
ii) critique/review by others
iii) testing and evaluation by the target end 'customer'
Self-evaluation allows a designer to assess a design on the basis of intrinsic qualities. It is difficult for a designer to generate the objectivity necessary for a thorough evaluation of their own work.
During critique, the designer presents each of their concepts to the rest of the project team and receives feedback on the elements of the design that meet the objectives and those that require refinement in order to meet them. Critique provides an objective, time-efficient and effective method of winnowing out those concepts that least meet the objectives of the project. There are a few things to note about critique. Firstly, it's an implicit recognition on the part of the designer that they're fallible. This admission is an important one in maintaining the humility of the designer. Secondly, it is another example of how the involvement of other people in our design work can help to strengthen the quality of our designs. The review of our fellow designers provides numerous additional perspectives.
The third method of testing and evaluation is a further example of the participatory nature of the design activity. During these activities, customers representative of our intended audience are given access to a version of the design and asked to provide feedback. That feedback might be explicit, an evaluation—commentary or critique—or implicit—observations from a researcher/tester, the successful, or otherwise, completion of a task, facial expressions and gestures. In some cases the designer will use these sessions to trigger direct design input from the customer, asking them to provide new concepts and ideas. Such input, known as co-design, is another characteristic of Design.
Communicating a Shared Understanding
In order to communicate, share and evaluate concepts the designer must make them tangible. It is not enough to simply attempt a verbal or written description. Words can be evocative, but they can never do justice to the richness of a design concept. Instead, the designer gives their ideas form as a sketch or prototype, and removes the ambiguity that comes with the written and spoken word. Further, a sketch or prototype uses a language of its own—one which we all share regardless of cultural or ethnic background.
A sketch might be a quick drawing to communicate a detail of the design or an abstract, conceptual map of the entire concept. Sketches come in a wide range of fidelity and quality, defined more by their purpose than their quality. Sketches are intended to be discarded, a sign-post along the way, not the destination.
A sketch can be shared with others, re-drawn, annotated, refined or discarded—all with little or no expense. The low cost of creation makes sketching an ideal tool to be used in early, exploratory phases of a design process. Regardless of method, the intention of a sketch is that it makes concrete and explicit an idea. A rough drawing, a theatre improv, an eraser tied to a marker—these are equally sketches.
As a concept develops, our use of the quality of tangibility shifts to an implementation (rather than conceptual) mode, and our needs move to the realm of understanding the mechanics of a concept. How will the pieces fit together? How will a person interact with the object? Does it still meet its intended purpose? Prototypes are still cheap relative to a production model, although only when we take into account the full cost of readying for production. Motor vehicle prototypes, for example, tend to be much more expensive on an individual basis than their production counterparts, but the prototype avoids the machining and configuration costs of an assembly line needed to make production versions. A prototype is the ultimate in "this is what I mean" when it comes to communicating, sharing and evaluating an idea. As a means of rigorously testing a concept prior to the expense of manufacture or production, prototypes make a great deal of sense.
Qualities of Design
These are the qualities of a Design process:
* Deconstructionist perspective
* Understanding born of empathy
* Abductive thinking and synthesis
* Multiplicity
* Critique
* Participatory and co-design
* Tangibility
* Understanding born of empathy
* Abductive thinking and synthesis
* Multiplicity
* Critique
* Participatory and co-design
* Tangibility
Regardless of the overall process or the individual methods used, these qualities are what we strive for when conducting design activities. Combined, they provide a great deal of power in defining, framing and solving problems of any type, but they are particularly well-suited to problems of a more complex nature. Ensuring that your process and methods deliver on each of these qualities significantly increases your chances of success as you embark on your project.
About Steve Baty
Steve Baty is a co-Founder and Principal at Sydney-based design strategy and innovation studio, Meld Studios; President of IxDA; and is passionate about the use of design-centric approaches to solving complex problems in business, government and society. Follow him on Twitter @DocBaty
News 14-03-2012
Phỏng vấn Jonathan Ive : Khi được hỏi vì sao chuyển tới California, anh trả lời là thích tinh thần lạc quan, chịu thử nghiệm và không sợ thất bại của cộng đồng ở đây. "Khi một vài người có ý tưởng gì đó, họ sẽ thành lập công ty để thực hiện ý tưởng đó. Không hề có mục đích thành lập công ty chỉ để kiếm tiền".
BumpyPhoto cung cấp một dịch vụ rất thú vị là chuyển một hình chụp bình thường thành một hình nổi 3 chiều. Kỹ thuật đặc biệt này hiện đang chờ được cấp bằng sáng chế. Hình ảnh nổi 3 chiều thật sự mang lại một nét mới trong viêc lưu giữ lại kỹ niệm của từng cá nhân.
BumpyPhoto cung cấp một dịch vụ rất thú vị là chuyển một hình chụp bình thường thành một hình nổi 3 chiều. Kỹ thuật đặc biệt này hiện đang chờ được cấp bằng sáng chế. Hình ảnh nổi 3 chiều thật sự mang lại một nét mới trong viêc lưu giữ lại kỹ niệm của từng cá nhân.
Tuesday, March 13, 2012
News
3D printing is going nanoscale : this unique 3D printer is created by researchers at Vienna University of Technology. It can 3D-print detailed objects as small as a grain of sand.
Clear printed objects : it is indistinguishable from actual glass. Amazing.
3D printing in classroom : teachers and students are exploring different ways to apply 3D printing. They are trying lost-plastic casting instead of lost-wax!
Prototype bikes using 3D printing : this famous bike maker is using 3D printing to make functional bike components for their prototypes.
Organovo : This company is 3D-printing human tissue!
Clear printed objects : it is indistinguishable from actual glass. Amazing.
3D printing in classroom : teachers and students are exploring different ways to apply 3D printing. They are trying lost-plastic casting instead of lost-wax!
Prototype bikes using 3D printing : this famous bike maker is using 3D printing to make functional bike components for their prototypes.
Organovo : This company is 3D-printing human tissue!
Thursday, February 16, 2012
Đế đỡ cho cuộn nhựa
Ưu điểm vượt trội của máy in 3D là chúng ta có thể chế tạo tại nhà các vật dụng mình cần rất dễ dàng. Nếu để ý bạn sẽ thấy nhiều khi chúng ta rất cần một vật dụng nào đó nhưng không biết tìm mua ở đâu, hoặc chúng quá đặc biệt đến nổi không có ai có thể sản xuất với số lượng quá ít. Còn nếu tự làm thì quá mất công, tốn nhiều thời gian và đôi khi phải liên lạc với quá nhiều người.
Nhiệm vụ đó sẽ trở nên đơn giản hơn rất nhiều nếu chúng ta có thể tiếp cận sử dụng máy in 3D. Đó là điều mà chúng tôi thấy rất đúng khi cần phải làm một đế đỡ các cuộn nhựa cho máy in 3D của chúng tôi. Số là các cuộn nhựa ban đầu được đặt nằm ngang. Nhưng kiểu đặt này chiếm quá nhiều không gian và rất thường làm kẹt dây. Đặt mua các đế đỡ này thì quá tốn kém. Thế là chúng tôi nghĩ sao lại không thử vận dụng máy in 3D để tự chế tạo cho mình dùng. Kết quả rất mỹ mãn, đế đỡ này hoàn toàn giải quyết hai mục tiêu mà chúng tôi đã đặt ra ban đầu là tiết kiệm diện tích và giảm thiểu tình trạng kẹt dây.
Nhiệm vụ đó sẽ trở nên đơn giản hơn rất nhiều nếu chúng ta có thể tiếp cận sử dụng máy in 3D. Đó là điều mà chúng tôi thấy rất đúng khi cần phải làm một đế đỡ các cuộn nhựa cho máy in 3D của chúng tôi. Số là các cuộn nhựa ban đầu được đặt nằm ngang. Nhưng kiểu đặt này chiếm quá nhiều không gian và rất thường làm kẹt dây. Đặt mua các đế đỡ này thì quá tốn kém. Thế là chúng tôi nghĩ sao lại không thử vận dụng máy in 3D để tự chế tạo cho mình dùng. Kết quả rất mỹ mãn, đế đỡ này hoàn toàn giải quyết hai mục tiêu mà chúng tôi đã đặt ra ban đầu là tiết kiệm diện tích và giảm thiểu tình trạng kẹt dây.
Đế đỡ này được bán với giá 55 EUR!
Trong khi đó chúng tôi cần tới 3 đế đỡ.
Chúng tôi quyết định tự thiết kế và chế tạo!
...và đây là sản phẩm!
Không gian giờ gọn gàng hơn rất nhiều.
Thanh gác ngang là ống nhựa PVC.
Wednesday, February 15, 2012
Top ten barriers to 3D print at home
...according to Fabbaloo:
Via Fabbaloo
Price: While prices of current personal 3D printers are massively lower than their commercial counterparts, the price of the easy-to-use, more reliable pre-assembled models still ranges well over USD$1000 and in some cases over USD$2000. The price levels must be far less than USD$500 if they are to be affordable by most homes.
Ease of Use: The required workflow to use a personal 3D printer these days is just too complex for most people. Using multiple software environments involving a variety of mysterious file formats, strange devices, unusual materials is enough to make most people give up and move on to something easier. Machines must take more care of themselves, software must be integrated into existing workflows and be vastly simplified.
Reliability: While personal 3D printers are available, they don't always work. Every owner has plenty of tales describing prints "that failed", perhaps due to material issues, insufficient bed sticking or other common phenomena. We would not like a 2D printer that had similar failure characteristics, so why would we stand for the same in a 3D printer?
Choice of Materials: ABS or maybe PLA. That's typically what you get today - and while these materials are quite usable in a variety of situations, they don't work all the time. People will need the ability to create objects in other materials, including food, ceramics, metal and perhaps other substances for different applications. Not an easy barrier to overcome, but that's the truth.
Availability of Materials: Where did you find that 1.75mm Tartan filament again? That's right - you can't find 3D printing suppliers at the corner electronics shop, or sometimes even at your local industrial plastics supply outlet. When personal 3D printers become more ubiquitous we'll begin to see brand-named print material showing up at the big box stores. But that hasn't happened yet. We're still looking for that elusive Tartan filament, though.
Access to 3D Models: We all can imagine the difficulties the general public would have trying to learn one of the professional 3D modeling software tools, so that's just not gonna happen. There have been some tremendous steps forward here, namely Tinkercad and similar web-based tools, but they don't yet offer the modeling sophistication we think necessary for broad adoption. A simple, effective and cheap 3D scanning solution may help here. There are a few places one can obtain quality 3D models, but it's just not big enough to satisfy the needs of the general public yet. The good news is that every 3D printable model created going forward will add to the growing mountain.
Print Resolution: Smoother is better. Much smoother.
Color: We suspect people will get tired of monocolored objects very quickly and the next frontier will be color 3D printing. At the moment only ZCorp (recently purchased by 3D Systems) has great color output. We hope this technology will eventually emerge in all personal 3D printers.
Speed: 3D printing is achingly slow, particularly for high-resolution or larger objects. And don't even think of printing large objects at a high resolution! The speed issue must be solved otherwise the general public will be hugely disappointed.
Safety: What's that smell when you're printing that object? It's airborne ABS fumes diffusing into your home. Are they safe? Probably. Maybe. Um, we'd better check. There are a number of safety concerns regarding personal 3D printing that must be sorted out over the next few years. You can be certain that once 3DP reaches mass popularity the space will be intensely inspected by many interested parties. Safety first!
Some of these barriers are overcome by using a 3D print service, but not all. However, we suspect there will always be a psychological tend towards owning your own device, if it actually works for you. In other words, a lot of people will work to resolve all these barriers. Will they remove them all in the next few years? Probably some of them. The rest, later.
Via Fabbaloo
Toán học và in 3D
Xưa nay ai cũng công nhận rằng in 3D trên nguyên tắc có thể tạo ra bất kỳ vật thể có hình dạng phức tạp nào, tuy nhiên cho đến nay thì chưa ai chứng minh được điều đó là đúng. Sự mặc nhiên công nhận một kết luận là đúng mà chưa được chứng minh là một điều không thể chấp nhận được với các nhà toán học. Do đó họ đã vào cuộc và bước vào một lĩnh vực còn khá mới nhưng còn đầy tiềm năng để khám phá là in 3D.
Giáo sư Alan Branford ở trường Đại học Flinders thuộc miền nam Úc đã viện dẫn đến định lý Fubini để chứng minh rằng kết luận trên là đúng.
Định lý Fubini cho rằng: "bất kỳ vật thể nào có n chiều đều có thể được thể hiện bằng một chuỗi các lớp hình dạng (n-1) chiều".
Tuy tôi không thể kiểm chứng chứng minh là đúng hay sai, nhưng nỗ lực dùng toán học để chứng minh một kết luận phổ biến trong lĩnh vực in 3D như đề cập ở trên rất đáng được ghi nhận.
Via 3dfuture
Giáo sư Alan Branford ở trường Đại học Flinders thuộc miền nam Úc đã viện dẫn đến định lý Fubini để chứng minh rằng kết luận trên là đúng.
Định lý Fubini cho rằng: "bất kỳ vật thể nào có n chiều đều có thể được thể hiện bằng một chuỗi các lớp hình dạng (n-1) chiều".
Tuy tôi không thể kiểm chứng chứng minh là đúng hay sai, nhưng nỗ lực dùng toán học để chứng minh một kết luận phổ biến trong lĩnh vực in 3D như đề cập ở trên rất đáng được ghi nhận.
Giáo sư Alan Branford
Via 3dfuture
Sunday, February 12, 2012
Một chút về lịch sử
Thật ra công nghệ in 3D đã được sáng chế từ rất lâu rồi, nhưng mãi đến thời gian gần đây mới được phổ biến rộng rãi nhờ giá thành giảm mạnh. Đây là một đoạn phóng sự về công nghệ này trên Good Morning America hồi năm 1989, khi công nghệ này được 3 tuổi. Có thể thấy sự hào hứng như thế nào của các phóng viên trong phóng sự đó.
Via i.Materialise
Via i.Materialise
Dành cho các nhà thiết kế thời trang
Các nhà thiết kế thời trang không phải chỉ quan tâm tới các mẫu quần áo mà còn cần đến nhiều phụ kiện khác để tạo thành một mẫu thiết kế đồng bộ. Thời gian tạo ra các mẫu mới cũng là một yếu tố quan trọng và ảnh hưởng rất nhiều tới sự thành công của các mẫu thiết kế. Hiện nay giới thiết kế thời trang trên thế giới ngày càng nhận ra ưu điểm vượt trội của công nghệ in 3D trong việc tạo ra các mẫu thiết kế mới một cách nhanh chóng, nhất là các phụ kiện đi kèm như kính, trang sức, nón, giầy...
Đặc điểm của việc thiết kế mới các mẫu thời trang là tính chất đơn chiếc. Để tạo ra các mẫu đó nhà thiết kế thường phải tạo ra chúng một cách thủ công. Công việc này đòi hỏi rất nhiều thời gian và công sức. Đôi khi có những chi tiết không thể tạo hình bằng tay do tính phức tạp của hình dạng hình học của các mẫu thiết kế. Để khắc phục các nhược điểm đó, các nhà thiết kế đã bắt đầu quan tâm tới công nghệ in 3D vì chúng cho phép họ rút ngắn thời gian tạo ra một mẫu thực tế, đồng thời họ có được sự tự do cao hơn nhiều khi thiết kế trên máy tính. Việc tạo ra các biến thể của thiết kế cũng trở nên đơn giản và nhanh chóng hơn nhiều.
Nếu bạn là một nhà thiết kế thời trang tài ba thì còn chần chờ gì nữa mà không áp dụng công nghệ tiên tiến này vào lĩnh vực của bạn?
Đặc điểm của việc thiết kế mới các mẫu thời trang là tính chất đơn chiếc. Để tạo ra các mẫu đó nhà thiết kế thường phải tạo ra chúng một cách thủ công. Công việc này đòi hỏi rất nhiều thời gian và công sức. Đôi khi có những chi tiết không thể tạo hình bằng tay do tính phức tạp của hình dạng hình học của các mẫu thiết kế. Để khắc phục các nhược điểm đó, các nhà thiết kế đã bắt đầu quan tâm tới công nghệ in 3D vì chúng cho phép họ rút ngắn thời gian tạo ra một mẫu thực tế, đồng thời họ có được sự tự do cao hơn nhiều khi thiết kế trên máy tính. Việc tạo ra các biến thể của thiết kế cũng trở nên đơn giản và nhanh chóng hơn nhiều.
Nếu bạn là một nhà thiết kế thời trang tài ba thì còn chần chờ gì nữa mà không áp dụng công nghệ tiên tiến này vào lĩnh vực của bạn?
Via 3ders
Friday, February 10, 2012
That's a fine line!
yesterday after viewing all the samples that I printed out, one of the customers picked up a screwdriver nearby and checked it carefully, then asked me "is it printed or commercial product?" :))) the line between real and printed items is really blurred after seeing a few samples. Good to see how amazed they were!
Ứng dụng in 3D vào lĩnh vực tìm kiếm và khai thác dầu khí
lý do của việc ứng dụng in 3D vào lĩnh vực này:
Via FindingPetroleum
- The models are "highly accurate, finely detailed," Cognity says, and can usually be printed overnight.
- The printer offers "a very cost effective method of creating demonstration pieces," Cognity says.
- It can print complex patterns in a wide range of engineering plastics, rigid and flexible, coloured and transparent.
- It offers an ultra-fast turnaround alternative to machining.
- It "enables our clients to quickly visualise complex designs," says Rae Younger, managing director of Cognity.
- The printer offers "a very cost effective method of creating demonstration pieces," Cognity says.
- It can print complex patterns in a wide range of engineering plastics, rigid and flexible, coloured and transparent.
- It offers an ultra-fast turnaround alternative to machining.
- It "enables our clients to quickly visualise complex designs," says Rae Younger, managing director of Cognity.
Via FindingPetroleum
Tuesday, February 7, 2012
Thay xương hàm nhờ công nghệ in 3D
Các bác sĩ phẫu thuật đã quyết định thay xương hàm cho một bệnh nhân 83 tuổi ở Hà Lan do nhiễm trùng xương. Điều đặc biệt là xương hàm này được tạo ra từ bột titan và dùng công nghệ in 3D. Sở dĩ phải nhờ đến công nghệ hiện đại này là do bệnh nhân đã có tuổi, có thể gặp nhiều nguy hiểm nếu sử dụng các biện pháp phẩu thuật tái tạo thông thường.
Bệnh nhân đã có thể về nhà sau đó bốn ngày. Hàm nhân tạo này nặng hơn một phần ba hàm thật, nhưng bác sĩ nói bệnh nhân không gặp khó khăn gì để thích nghi với khối lượng tăng thêm này. Ưu điểm của phương pháp này là xương hàm nhân tạo hoàn toàn vừa khít với cơ thể của bệnh nhân, giúp rút ngắn thời gian phẩu thuật rất nhiều. Cấu trúc của hàm nhân tạo cũng được làm rất phức tạp với nhiều hốc rãnh để phục vụ nhiều chức năng về sinh học như tạo độ bám cho cơ và không gian để các dây thần kinh và mạch máu phục hồi.
Via Gizmag, BBC
Bệnh nhân đã có thể về nhà sau đó bốn ngày. Hàm nhân tạo này nặng hơn một phần ba hàm thật, nhưng bác sĩ nói bệnh nhân không gặp khó khăn gì để thích nghi với khối lượng tăng thêm này. Ưu điểm của phương pháp này là xương hàm nhân tạo hoàn toàn vừa khít với cơ thể của bệnh nhân, giúp rút ngắn thời gian phẩu thuật rất nhiều. Cấu trúc của hàm nhân tạo cũng được làm rất phức tạp với nhiều hốc rãnh để phục vụ nhiều chức năng về sinh học như tạo độ bám cho cơ và không gian để các dây thần kinh và mạch máu phục hồi.
Via Gizmag, BBC
Thursday, February 2, 2012
Máy in BFB được trưng bày tại Diễn Đàn Kinh Tế Thế Giới ở Davos
Rất vui khi được biết máy in 3D BFB 3000+ mà công ty Sotatec có cung cấp đã được trưng bày tại Diễn đàn Kinh tế Thế Giới 2012 vừa qua tại Davos.
Via BFB's Blog & 3dmodel
Via BFB's Blog & 3dmodel
Subscribe to:
Posts (Atom)